DIALOG NADE WSZYSTKO

DIALOG NADE WSZYSTKO

Dialog Nade Wszystko 7
PIR zestawienie

DIALOG NADE WSZYSTKO

Śmiało można powiedzieć, że mamy trudne czasy w kształceniu zawodowym. Przepaść pokoleniowa, nieufność, zniecierpliwienie w relacjach uczeń – pracodawca przekłada się na zauważalnie niską efektywność nauki zawodu.


Jakich argumentów użyć, aby nauka zawodu dla absolwentki, absolwenta podstawówki była atrakcyjna? Jakby nie patrzeć, to zaledwie 14 – 15-latkowie. Jak zrozumieć młode pokolenie, które wchodzi, lub dopiero co weszło na rynek pracy? Jak przygotować procesy kształcenia, szkolenia, adaptacji i motywowania najmłodszych uczestników rynku pracy? Pytań nurtujących nauczycieli zawodu jest bez liku. Niektóre zagadnienia udało się pogłębić i rozwiązać podczas dwudniowego spotkania instruktorów praktycznej nauki zawodu i wysokiej klasy trenerów, zorganizowanego przez Cech Rzemiosł Różnych i Małej Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, sfinansowanego z dotacji Rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła na lata 2021-2030.

W scenerii zabytkowego Zamku na Skale w Trzebieszowicach te i inne problemy „przepracowaliśmy” między uczestnikami szkolenia, wymieniając się bogatym doświadczeniem i praktyką, jak również korzystając ze wskazówek i wyjaśnień profesjonalnych trenerów z firmy B i B Krzysztof Bochenek ze Świebodzic.

Wspólnie doszliśmy do wniosku, że przyczyn takiego stanu należy upatrywać m.in. w deficycie kompetencji społecznych młodych ludzi, wyuczonej bezradności, braku zaangażowania, nadopiekuńczości dorosłych, w zniecierpliwieniu zarówno młodych, jak i instruktorów w wykonywaniu powtarzalnych czynności zawodowych. Myślę, że możemy uznać za sukces dojście do konkluzji, że wina leży po obu stronach, że świat dorosłych nie może zamykać się na kontakty z młodym pokoleniem, że musimy zerwać ze stereotypami, bo dojdziemy do betonowej ściany. Aby skutecznie wspierać młodych ludzi na starcie życia zawodowego niezbędne jest przemodelowane „starego” środowiska pracy do współczesnych realiów, otwartość na potrzeby młodych, budowanie dialogu a nie barykad. Wykorzystajmy ich atuty,
bo takie bez wątpienia mają, jak choćby wykorzystanie możliwości internetu, cyfryzacja, lepsze przyswajanie nowych technologii i korzystanie z różnych dróg komunikacji, niekoniecznie bezpośrednich.

To był intensywnie spędzony czas, ale dzięki ogromnej wiedzy i ekspresji trenerów sesję szkoleniową należy uznać za niezwykle udaną. Przy okazji mogliśmy w nieznaczny sposób wesprzeć lokalną gospodarkę, która niezwykle ucierpiała podczas ubiegłorocznej powodzi. Zresztą jej skutki widzieliśmy na własne oczy jeszcze podczas tego majowego pobytu nad Białą Lądecką.

Tekst i foto
Małgorzata Lucińska

Przejdź do treści